luni, 23 septembrie 2013

Placinta cu dovleac

Nu sunt un mare fan al placintei sau al oricarui alt desert cu dovleac, dar facuta asa, devine una dintre placerile mele vinovate de la inceputul fiecarei toamne. Este de altfel unul dintre deserturile care ma transpun de fiecare data in perioada copilariei si care imi aduc aminte de serile friguroase de sambata, cand, impreuna cu fratele meu, ne bagam infrigurati in patul parintilor, si primeam cate un blid cu placinte calde pe care le mancam uitandu-ne la televizor :) Ah, ce vremuri... Mama inca ne face placinte bune, dar rar mai ajung pe acasa :(

Revenind la placinta cu dovleac, nu am cantitati exacte, asa ca va zic reteta cum am invatat-o si eu de la mama. Prin telefon. :)


Pentru aluat se amesteca 3 cani de faina cu 1/2 cana de zahar si un plic praf de copt. Eu am uitat sa adaug praful de copt, dar a iesit foarte bun aluatul chiar si asa, astfel ca pe viitor voi omite in mod deliberat acest pas. Se adauga un pachet de unt gras (de 250g) si se freaca impreuna, obtinand mici faramituri. Se face o groapa in mijlocul musuroiul si se adauga 3 galbenusuri si un praf de sare, 1 - 2 linguri de smantana sau cateva linguri de apa rece. Aici intervine experienta. Adica, totul se face in functie de starea aluatului tau. Daca ti se pare prea gras, pui apa. Daca untul nu este din cel de 82% grasime, pui smantana si tot asa. Si smantana poate fi mai slaba sau mai grasa, deci factorii variabili sunt multi, ai naibii :) Nu stiu inca care ar fi consistenta ideala, dar mi-a iesit placinta buna de fiecare data. Ce-i drept, nici nu am cautat perfectiunea :). Aluatului astfel obtinut i se da o forma sferica, se imbraca in folie alimentara si se da la frigider pentru cel putin jumatate de ora. 

Intre timp pregatim umplutura. Dovleacul se curata de coaja si se rade. Se adauga zahar brun dupa gust si scortisoara si se amesteca bine. Acum fie adaugati putin gris si folositi compozitia cruda, fie nu mai puneti gris, ci caliti amestecul de dovleac, cat sa se evapore apa din el. Daca se caleste, se lasa sa se raceasca inainte de a-l pune in placinta. Eu am preferat sa il calesc si a lasat chiar foarte multa zeama.

Dupa ce a stat suficient timp in frigider, aluatul se portioneaza in doua bucati. O parte se intinde pe o foaie de copt usor infainata si se transfera in tava. Peste se pune umplutura rece, iar deasupra se rade uniform restul de aluat, avand grija sa acopere umplutura. Partea de deasupra se poate pune si sub forma de grilaj sau foaie, iar in acest din urma caz este bine sa se intepe din loc in loc cu o furculita, ca sa nu se deformeze la copt, si sa se unga cu un galbenus batut cu 2 linguri de apa rece. Deasupra se presara putin zahar brun si se da la cuptorul incins in prealabil la 175° C, pana se rumeneste frumos. Eu am scos-o din cuptor undeva dupa 45 de minute.




Este buna si calda, dar si mai buna rece.

Enjoy! :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu